Mindfulness in het onderwijs

Een oud-docent zei ooit tegen mij: ‘Lesgeven doe je met je hart.’ Op dat moment begreep ik nog niet wat hij daarmee bedoelde. Nu ik zelf voor de klas sta, snap ik wat hij destijds bedoelde.

Ik geef les vanuit mijn hart en ben er helemaal met mijn hart voor degenen die ik lesgeef. Ik geef Nederlands aan jongeren én ik geef mindfulness aan jongeren en volwassenen. Ik ben ook erkend en bevoegd mindfulness trainer en mijn trainingen worden vergoed door de verzekering.

Afgelopen week mocht ik voor Thorbecke, de school voor jongeren die aan topsport doen, ook een paar lessen mindfulness geven. Ik doe dat vanuit mijn passie en vanuit de volle overtuiging dat mindfulness een heel belangrijk instrument is dat je je hele leven kunt gebruiken. Mensen vragen soms aan mij of jongeren er niet lacherig over doen en of zij er wel open voor staan. Mijn ervaring is juist dat ze hier wel open voor staan. Zeker in deze tijd waarin ze enorm veel afleiding hebben is mindfulness juist een rustpunt voor hen. Bovendien is het aantal depressies en burn-outs bij jongeren hoger geworden én een depressie begint nu eerder dan vijftien jaar geleden.

Negatief denken kan depressie veroorzaken en in stand houden. Kwetsbare individuen doen al op heel jonge leeftijd bepaalde aannames en overtuigingen op die ze als volwassenen nog hebben en die karaktertrekken worden die ze hun hele leven behouden. Bijvoorbeeld de overtuiging: ‘Ik ben pas gelukkig als ik succes heb.’ Je kunt jezelf natuurlijk ook afvragen: ‘Maar hoe zit het dan met de tijd die ik voor dat succes heb? Ben ik dan al die tijd niet gelukkig? En hoe zit het dan als ik geen succes heb? Ga ik mezelf dan van alles verwijten?’

Daarom vind ik het zo belangrijk dat jongeren al op jonge leeftijd vertrouwd raken met mindfulness, zodat ze onder andere beseffen dat hun wereld niet alleen uit gedachten bestaat. En dat ze met mindfulness een vaardigheid ontwikkelen waardoor ze vanuit de ‘doe-denk-modus’ kunnen schakelen naar de ‘zijnsmodus’.

Ik ben heel dankbaar dat ik dit kan en mag overdragen aan jongeren. En ik ben ook heel blij dat de leerlingen van Thorbecke, in een heel vertrouwelijke sfeer, zo open over hun gedachten, ervaringen en gevoelens hebben gesproken na de bodyscan en de meditatie.

Kortom, ik pleit ervoor om mindfulness in het onderwijs te implementeren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De zeven pijlers van mindfulness

Gratis

Gratis e-book

Shopping Cart
Scroll naar top